Serko Bekes Şiirleri

 ŞÊRKO BÊKES :: (1940 - 2013), çağdaş Kürt / sorani şairi. Kürt şair Fayik Bekas'in oğlu olan Şêrko, Süleymaniye'de doğdu. 1965 yılında Kürt kurtuluş hareketine katıldı ve bu dönemde harekâtın radyo istasyonunda (Kürdistan'ın Sesi) çalıştı.


iran da
dort çocuk
fars
türk
arap
ve kürt
bir adam resmettiler
ilki, başını
ikincisi, bedenini
üçüncüsü, ellerini ve kollarını çizdi
dördüncüsü, omuzuna silahlar koydu.


--------------


ayın on dördü,
kalemimi uçurdu rüzgar,
goyje’de.
kalemimi bulup, yazınca
dalga dalga uçuştu kelimeler.

ayın on beşi,
kalemimi kaptı götürdü sirwan.
yakalayıp kalemimi
yazdığımda,
şiirlerim balık oldu.

ayın on altısı,
ah! on altısı,
şehrezur aldı kalemimi.
geri verdiğinde, yazmak istedim.
halepçe misali,
parmaklarım yandı,
kurudu!


--------


çok şey vardır ki pas tutar
ve çıkar akıldan
ardından ölürler.
paşaların tahtındaki tac
ve asa gibi
başka şeyler de vardır dünyada.
çürüyüp çıkamazlar akıldan
ve ölmezler.
charlie chaplin'in
şapkası
bastonu
ve ayakkabıları gibi
--------

fısıltı

akşamdı
küçük boyacı hemo
büyük meydan'ın köşesinde
şam şehrinin göbeğinde
yorgun başını eğmiş
incecik bedenini
elindeki fırça gibi
hızlı hızlı sallıyordu.
küçük avare hemo
belli belirsiz bir fısıltıyla
şöyle diyordu:
sen, öğretmen koy ayağını!
sen, tüccar koy ayağını!
subay... casus... asker... cellat…
iyi insan..piç insan..
siz hepiniz!
sırayla koyun ayaklarınızı
kimse kalmadı
tanrı'dan başka
inanıyorum ki öte dünyada da
tanrı
ayakkabılarını boyatmak için
bir kürdü çağıracaktır.
kim diyebilir ki "o kürt ben değilim."
ah anne,
sence tanrı'nın ayakları ne kadar büyük?
kaç numara giyiyordur?
ya para!
anneciğim sence tanrı ne kadar öder?

-----------
Sevgi
Toprağın yüreğine dayadım kulağımı
Yağmura sevgisini anlatıyordu
Suyun yüreğine dayadım kulağımı
Kaynaklara sevgisini anlatıyordu
Ağacın yüreğine dayadım kulağımı
Yaprağa sevgisini anlatıyordu
Sonra sevginin yüreğine dayadım kulağımı
Bana özgürlüğü anlattı